Insights / Social ads

5 tips til at få mere ud af din
Facebook Retargeting

Dit problem: Din konverteringsrate er lav, og dine besøgende glemmer dig hurtigt igen. Din løsning: Facebook Retargeting. Her får du 5 tips til dine Facebook Retargeting kampagner.

Har du nogensinde tænkt over, hvorfor den almene konverteringsrate er så lav online sammenlignet med i fysiske butikker? Så kan vi lige så godt afsløre den grimme sandhed: Langt størstedelen af de besøgende, der lander på din hjemmeside første gang, er ikke klar til at foretage købet med det samme. Den anden grimme sandhed? Sandsynligheden for at dine tidligere websidebesøgende har glemt dig igen, efter de har lukket vinduet ned er… meget stor.

Løsningen på den grimme sandhed? Sørg for at være til stede, hvor dine tidligere besøgende er, så de hele tiden bliver mindet om dig… Indtil (og efter) det lykkes dig at overbevise dem om at blive dine kunder. En mere specifik løsning på den grimme sandhed? Introducing… Facebook Retargeting.

Indholdsfortegnelse


 Hvorfor Facebook Retargeting er en værdifuld annonceringskanal

Den digitale kunderejse indeholder flere touchpoints end nogensinde før, og det giver dig som annoncør en lang række muligheder – og udfordringer. For med uendeligt mange muligheder for at påvirke din målgruppe i deres købsbeslutningsproces er det også altafgørende, at du er til stede på de digitale platforme. Det handler naturligvis om at gøre din målgruppe opmærksom på, at du eksisterer og kan tilbyde de produkter eller ydelser, de mangler. Men det handler mindst lige så meget om at holde fast i dem, der allerede har vist en vis grad af interesse. Og her er Facebook annoncering og mere specifikt Facebook Retargeting en særdeles værdifuld annonceringskanal.

Hos Plutonic Media har vi hjulpet hundredvis af virksomheder med at vækste deres forretning via annoncering på Facebook og andre sociale medier. Nogle af de største succeshistorier, vi har været med til at skabe, kommer af Facebook Retargeting.

Langt de fleste store brands bruger Facebook Retargeting, men det er mindst lige så relevant for mindre og nye spillere. Ganske få brands får det største potentiale ud af deres Facebook Retargeting. Og særligt hvad angår Facebook Retargeting, oplever vi rigtig ofte væsentlige forbedringsmuligheder, når vi starter nye samarbejder.

Sommetider kræver det en større omstrukturering af den pågældende annoncekonto.

Andre gange er det ganske få tiltag, der skal til for at skabe et skyhøjt afkast, du aldrig har oplevet før.

I dagens blogindlæg handler det om Facebook Retargeting (tro det eller ej). Mere specifikt giver vi dig 5 konkrete tips, der kan hjælpe dig til at forbedre dine resultater.

Dine 5 tips:

  1. Anvend Dagligt Budget i din(e) Facebook Retargeting kampagne(r)
  2. Differentier dine budskaber til den enkelte målgruppe
  3. Brug Dynamic Product Ads
  4. Udnyt Dynamic Product Ads til krydssalg og mersalg
  5. Giv dine kreativer lidt ekstra kærlighed

Måske har du styr på dem alle sammen – i så fald gør du noget rigtigt.

Eller også vil du lige om lidt blive klogere på, hvorfor Facebook som markedsføringskanal er genial og uundværlig for rigtig mange virksomheder.

God læselyst!


Tip 1: Anvend Dagligt Budget i din(e) Facebook Retargeting kampagne(r)

Valg af budget og budstrategi kan være en svær beslutning som annoncør, som både kræver indsigt, erfaring og løbende tilpasning.

Hos Plutonic Media bruger vi sjældent ordet ”tommelfingerregel”, da alle cases er unikke, hvorfor der sjældent findes én generisk opskrift på det perfekte digitale marketingmix. Dog findes der massevis af Best Practices, også inden for budgettering på Facebook. Derfor vil vi nu give dig følgende ”rettesnor” (ikke ”tommelfingerregel”) til valg af budgettype i din Facebook annoncering:

“Anvend Dagligt Budget i din Retargeting og Livstidsbudget i din Push annoncering.”

Så ja, nu hvor du er ved at optimere din Facebook Retargeting, kan du godt starte med at ændre dit budget til et dagligt budget, hvis du ikke allerede bruger dette.

Og nu skal vi nok gøre dig klogere på, hvorfor det er så vigtigt.

Facebook ved ofte bedre, end du gør

Lad os først lige få én ting på plads. Uanset hvilken branche du opererer i, bør du som udgangspunkt (og som minimum) altid have den samme Facebook Retargeting kampagne aktiv, som du så kan tilpasse med nye annoncer og annoncegrupper løbende. Og når du vælger at have den samme kampagne kørende på ubestemt tid, bør du vælge et dagligt budget. For det, der sker, når du vælger et dagligt budget, det er, at du fortæller Facebook, hvor stort et beløb du i gennemsnit vil bruge på din kampagne om dagen. Facebook vil dernæst forsøge at tilpasse sig og bruge dette budget på daglig basis.

Med et dagligt budget i din Facebook Retargeting giver du dog (i modsætning til et livstidsbudget) Facebook tilladelse til at bruge op til 25 % flere annoncekroner, end du har angivet som gennemsnit på en dag. Og ja, dét er en klar fordel. For selvom du med Facebook Retargeting som udgangspunkt er givet bedre forudsætninger for at få konverteringer, vil dit potentiale være større nogle dage end andre. Med et dagligt budget tillader du, at Facebook griber mulighederne for dig, som de opstår. Du ”risikerer” altså at bruge et større budget, end du har angivet. Til gengæld ved du også, at dine Facebook Retargeting annoncer vil blive vist på et tidspunkt, hvor du har de bedste forudsætninger for at skabe konverteringer. Så hvorfor ikke bruge den smule mere i budget på din Facebook Retargeting, når du alligevel får det mere i afkast?


Tip 2: Differentier dine budskaber til den enkelte målgruppe

Hvis du allerede har arbejdet lidt eller meget med Facebook Retargeting, har du helt sikkert allerede gjort dig nogle overvejelser og erfaringer med dine forskellige muligheder for målretning. Alt efter om du arbejder med generisk Facebook Retargeting eller med Dynamic Product Ads, har du mulighed for at ramme din målgruppe undervejs i mere eller mindre hele kunderejsen. Det eneste, Facebook Retargeting kræver, er, at brugerne har opdaget dig og besøgt din hjemmeside én gang forinden. Når først de har besøgt din hjemmeside én gang, kan du påvirke dem via Facebook Retargeting.

Du kan ramme dem op til 180 dage, efter de har besøgt din side, og du kan ramme dem, som har påbegyndt en handel uden at gennemføre den inden for de sidste fx 2, 7, 14 eller 30 dage. På den måde kan du tilsikre, at dine potentielle kunder får det sidste skub til at gennemføre købsprocessen, ligesom du kan holde dig Top of Mind hos dem, der har vist interesse for din forretning før.

Alt efter hvilken målgruppe du vælger i dit annoncesæt, bør du derfor overveje, hvilket budskab og dertilhørende kreativer den pågældende målgruppe bør eksponeres for. Ligeledes bør du også overveje, om målgruppen skal eksponeres for Dynamic Product Ads, eller om de skal eksponeres for dine mere generiske Facebook Retargeting annoncer.

Opret et Facebook Retargeting Flow, der følger kunderejsen

De brugere, som har forladt en fyldt kurv på din side inden for de sidste 2, 7 eller 14 dage vil alt andet lige være mere købeklar end dem, der har forladt kurven for 30 dage siden. Og de brugere, der har forladt kurven inden for de sidste 2, 7, 14 eller 30 dage vil alt andet lige være mere købeklar end dem, der har besøgt din forside inden for de sidste 180 dage.

Så det giver næsten sig selv, at dine brugere nok ikke skal eksponeres for den helt samme annonce hver dag, fra de har besøgt din hjemmeside, og 180 dage frem. Inden for den første korte periode kan det give mening at påminde brugeren om deres glemte indkøbskurv, men på et eller andet tidspunkt må du nok erkende, at brugeren måske har mistet interessen for netop disse produkter, og så skal der andre midler til for at genvinde deres opmærksomhed.

Ved at bygge et helt Facebook Retargeting Flow med forskellige kreativer og budskaber til de forskellige målgrupper sørger du ikke bare for at holde dig Top of Mind hos din målgruppe. Du kan også sørge for at fastholde interessen og undgå at skabe en generende effekt ved gentagende eksponering, fordi du netop varierer dine budskaber.


Tip 3: Brug Dynamic Product Ads

”Dynamisk” er et af de meget brugte og måske også misbrugte tillægsord, der florerer rundt inden for markedsføring. Og netop fordi tillægsordet er blevet brugt i så mange sammenhænge, er det også et tillægsord, der for mange kan virke vagt og intetsigende.

Men “dynamisk” er ikke et ord, du skal tage helt så let på. Og slet ikke i din Facebook Retargeting. For der hvor din Facebook Retargeting virkelig kan spille en afgørende rolle for din forretning, er når den er dynamisk – og mere specifikt når du bruger Dynamic Product Ads.

Billedet illustrerer dynamic product ads på Facebook

Dynamic Product Ads egner sig primært (og i den grad) til webshops, men kan også være relevant for rejseindustrien, bilindustrien og andre virksomheder, hvor det giver mening at have et produktkatalog.

Med Dynamic Product Ads vil Facebook automatisk annoncere med de produkter, dine tidligere besøgende har vist interesse for på din hjemmeside. Med Dynamic Product Ads sørger du for at minde din målgruppe om, at det altså er dig, der forhandler det eller de produkter, de ønsker sig, så de ikke vælger dine konkurrenter i stedet. Med Dynamic Product Ads kan du skalere dit annonceindhold, så du kan promovere alle dine varer med unikt indhold, uden at annoncerne skal konfigureres enkeltvis.

Driver du en webshop, kan du ikke undvære Dynamic Product Ads. Og slet ikke i din Facebook Retargeting. For det er dine Dynamic Product Ads, der sørger for at samle de potentielle kunder op, du har tabt på vejen af deres kunderejse.

Sådan kommer du i gang med Dynamic Product Ads

Hvis Dynamic Product Ads er et helt nyt udtryk for dig, skal du starte med at sørge for, at din Facebook Pixel er konfigureret korrekt, så den også indsamler data på produktsideniveau. Dernæst skal du oprette et produktkatalog i din Facebook Business Manager konto under ”Katalogadministrator” og sørge for, at din lagerbeholdning opdateres automatisk. Du kan med fordel overveje at oprette flere produktsæt, så du eksempelvis kan afgrænse dine Dynamic Product Ads til en specifik produktkategori og gøre dem mere specifikke og måske også relevante. Men det kommer vi nærmere ind på i næste tip.


Tip 4: Udnyt Dynamic Product Ads til krydssalg og mersalg

Som nævnt i tip 2 kan du bruge Facebook Retargeting til at ramme din målgruppe, fra de har mødt dig første gang, og op til 180 dage efter, så du kan overbevise dem om, at de også skal handle hos dig.

Men du kan faktisk også ramme dem, der allerede har handlet hos dig. Og ja, de er meget ofte lige så relevante som de andre.

 For når du inddeler dine produkter i forskellige produktsæt, kan du udnytte din Facebook Retargeting og Dynamic Product Ads til krydssalg og mersalg. Dynamic Product Ads tillader dig nemlig at promovere produkter, som kan bruges som tilbehør eller opgradering til det oprindeligt købte produkt. Du kan promovere relaterede produkter, der forbedrer den overordnede kundeoplevelse. Du kan minde kunden om, at de skal huske at genkøbe det produkt, de højst sandsynligt løb tør for i går.

Det er en win-win situation, fordi du øger kundens livstidsværdi, og samtidig kan du bruge muligheden til at skabe en forbedret kundeoplevelse.

Du kan altså ikke kun bruge Dynamic Product Ads til at sikre, at dine potentielle kunder rent faktisk ender med at foretage købet hos dig. Du kan ligeledes bruge Dynamic Product Ads til at få dine kunder til at komme igen. Og igen. Og igen.


Tip 5: Giv dine kreativer lidt ekstra kærlighed

Uagtet om vi taler om Dynamic Product Ads, generisk Facebook Retargeting eller Facebook annoncering i al almindelighed, er det et afgørende succeskriterie, at du lægger hjerte, sjæl og tid i hver eneste annonce, fra dens kreativ til tekstindhold. Brugen af farver og kontraster er en hel verden for sig selv, og skal du skille dig ud fra mængden, er det vigtigt, at du observerer dine konkurrenter og evaluerer dit visuelle udtryk. Du kan være nok så konkurrencedygtig i forhold til dine produkter og priser, men hvis du ikke formår at udtrykke dig, så du bliver bemærket, kommer du aldrig til at slå dine konkurrenter.

Men så til pointen. Og vi bliver hængende ved Dynamic Product Ads lidt endnu. For det ikke kan understreges nok, hvor stor en indflydelse denne annonceform kan have på din forretning. Din webshop kan ikke undvære Facebook Retargeting, og din Facebook Retargeting kan ikke undvære Dynamic Product Ads.

Men vi hænger også ved lidt længere, fordi du inden for kategorien Dynamic Product Ads også kan forbedre din performance med ganske få og enkle tiltag, der får dine annoncer til at skille sig ud. Og her handler det altså om at give dine kreativer lidt ekstra kærlighed.

Tilføj en ramme til dine Dynamic Product Ads karruselannoncer

Medmindre du har adgang til et tredjepartsværktøj, der gør det muligt at bygge avancerede designs til dit produktkatalog, er dine muligheder for kreativitet desværre begrænsede, når du arbejder med Dynamic Product Ads i din Facebook Retargeting.

Men det betyder nu ikke, at du bare skal give op, oprette en standard dynamisk karruselannonce, og så forvente, at det store afkast kommer af sig selv. For jo, du kan faktisk godt give dine Dynamic Product Ads lidt ekstra kærlighed.

På annonceniveau under Kreative Værktøjer kan du ændre dit kreativ i din dynamiske produktkarrusel. Her kan du tilføje diverse informationer fra dit katalog som produktbeskrivelse, normalpris og tilbudspris mm. Men du kan også vælge at tilføje og uploade en ramme til dine produktbilleder. Og hér er der altså virkelig mulighed for at gøre en forskel.

For med en ganske enkel ramme kan du både skabe blikfang og tilsikre, at dine vigtigste USP’er kommer til udtryk.

Se bare eksemplet på billedet nedenfor. Hvilken annonce, tror du, ville give det største afkast?

 Styrk dit visuelle udtryk på mobile enheder med annonceformatet ’Samling’

Vi forstår godt, hvis du er en anelse frustreret.

Du får at vide, at din visuelle identitet og dine dertilhørende kreativer hos dine Facebook annoncer, er altafgørende for, at du kan skille dig ud fra mængden i Facebooks ret så pakkede nyhedsfeed. Du får at vide, at du skal give dine kreativer ekstra kærlighed, og at du fx skal vælge dine farvekombinationer med omtanke. Du får også at vide, at din Facebook Retargeting ikke kan undvære Dynamic Product Ads.

Og samtidig får du at vide, at dine muligheder for at skræddersy dit visuelle udtryk i dine Dynamic Product Ads er begrænset.

Hvorfor kan du ikke bare få det hele på én gang?

Derfor vil vi nu introducere dig for annonceformatet ”Samling”. Navnet kommer måske netop af, at formatet i hvert fald forsøger at samle det hele. Din visuelle identitet, dine kreativer (videoer og billeder) OG dine Dynamic Product Ads i én annonce. Og du kan skræddersy din samling, så den indeholder alle de elementer, du gerne vil have med. Lyder det ikke bare som den perfekte cocktail?

 Der er kun én hage ved det. Annonceformatet ”Samling” vil kun blive vist på mobile enheder. Men det skal du nu ikke være så ked af.

Der er lavet utallige af undersøgelser, der viser, at langt størstedelen af de danske internetbrugere anvender mobile enheder til hhv. online shopping og ikke mindst de sociale medier.

Derfor kan det ikke komme som en overraskelse, at det ikke kun er din hjemmeside, der bør være mobilvenlig. Også dine Facebook annoncer. Så du kan lige så godt gå efter den rettesnor, at dine kreativer til din Facebook Retargeting bør være i formatet 1080 x 1080 (eller 1920 x 1080 ved Stories). Og når du alligevel har så stort et fokus på at annoncere til mobile enheder, kan du da lige så godt drage nytte af formatet ”Samling”.


Din sidste rettesnor

Ja, vi runder altså lige af med at tage fat i ordet ”rettesnor” igen. Kan du huske, hvorfor vi ikke brugte ordet ”tommelfingerregel?”

Uanset om du kaster dig ud i Dynamic Product Ads, generiske Retargeting annoncer eller en samling af det hele, så husk på, at alle cases er unikke – også når vi taler om Facebook Retargeting. Så hvis vi skal give dig en tommelfingerregel, som ikke bare er en rettesnor, så er det, at du altid bør analysere dine konkurrenters værdier, budskaber og visuelle udtryk, inden du kaster dig ud i de helt store projekter.

Og du kan faktisk godt få en tommelfingerregel mere med på vejen. For en anden tommelfingerregel, du bør tage med dig, er at du løbende bør evaluere din performance. For jo, din Facebook Retargeting bør køre med et dagligt budget, løbende og mere eller mindre hele tiden – men de annoncer, der performede for en måned siden, er måske ikke dem, der performer bedst i dag. Så måske skal du overveje at justere i dine budgetter eller give din Facebook Retargeting et frisk pust med nogle nye annoncer?

Brug for hjælp til
Facebook-annoncering?

Få vores SoMe-afdeling til at hjælpe dig.

    Klar til at opnå
    mærkbare
    resultater?

    Bliv kontaktet til en uforpligtende snak om jeres muligheder.

      Hvad vil du gerne kontaktes angående?